måndag 11 juni 2012

När ska du hyra stuga på Gotland?


Att hitta en stuga att hyra på Gotland är inte svårt om man har råd att betala för sig. Men priset beror ofta på vilken vecka man har tänkt komma hit. Vissa veckor är extra populära, då är stugor och hotellrum ofta uppbokade långt i förväg och de få alternativ som finns kvar är i så fall svindyra. Stockholmsveckan, Almedalsveckan och Medeltidsveckan är exempel på populära veckor att hyra stuga på gotland. Om du vill ha ett bättre pris är det smart att välja en annan tid att åka hit. Som boende på Gotland kan jag intyga att sommaren faktiskt inte är den bästa tiden för ett besök här. Själv tycker jag att maj är mycket trevligare, då är skogarna fyllda av blåsippor och vitsippor, det blommar i alla trädgårdar och solen börjar värma. Om jag bodde på fastlandet skulle jag definitivt välja att ta ut min semester i maj och hyra stuga på gotland då. Det är ett prisvärt alternativ som få utnyttjar. Då är ön inte lika översvämmad av turister, vilket gör att det är lätt att få bord på de bra restaurangerna. En nackdel för den som hyr stuga på gotland i maj är väl att vattnet i havet ännu inte har en temperatur som gör att det är behagligt att bada. Men om man är lite tuff går det! Jag har själv badat i april.

En annan tid när det är prisvärt att hyra stuga på gotland är i september och oktober. Då är det också varmare i vattnet och Gotland brukar vara varmare än fastlandet på höstarna, eftersom vattnet i havet runtomkring ännu inte hunnit kylas av. Det gör att luften här är varmare också. Så om du vill hyra stuga på gotland rekommenderar jag sammanfattningsvis att du gör det på en tid på året när inte alla andra vill komma hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar